späť

Nehádžte zákazníkom polená pod nohy v objednávkovom procese

|
Nehádžte zákazníkom polená pod nohy v objednávkovom procese

Výkonnosť košíka, resp. objednávkového procesu si môžete overiť v Google Analytics. Hovoríme o užívateľoch, ktorí sa už dostali do prvého kroku košíka a chceme zvýšiť úspešnosť dokončenia ich objednávok. Nedá sa povedať, aký konverzný pomer košíka je pre vás ideálny, pretože každý segment je iný a záleží aj na kvalite návštevníkov, ktorých na web prinášate.

Nižšie nájdete niektoré problémy, s ktorými som sa stretol pri optimalizovaní objednávkového procesu a ich optimalizáciou som dosiahol lepšie výsledky, resp. viac objednávok za rovnaké náklady.

Veľký počet krokov

Ak máte malý e-shop, nekopírujte rozloženie objednávkového procesu veľkých známych firiem. Táto taktika sa vám pravdepodobne nevyplatí, kým nemáte vybudovanú silnú značku.

Výhodou veľkého počtu krokov je, že svoj konverzný lievik rozšírite a môžete presnejšie zistiť, kde strácate zákazníkov. To sa vám však oplatí až vtedy, keď do marketingu investujete veľké peniaze a máte vysokú návštevnosť.

Neprehľadnosť

Snažte sa v nákupnom procese zákazníka zbytočne nerozptyľovať. Chceme, aby nerušene dokončil svoju objednávku. Udržujte jednoduchý a prehľadný dizajn a používajte iba výhradne funkčné prvky. Ak máte výraznú hlavičku e-shopu, môžete ju v nákupnom procese zjednodušiť a ponechať v nej iba logo a kontaktné údaje.

Povinná registrácia

Stále pretrvávajúci prežitok zo starých e-shopov. Zákazník príde do košíka a ako prvé sa od neho vyžaduje registrácia alebo prihlásenie. Tieto možnosti ponechajte dobrovoľné a menej výrazné. Je dôležité, aby si ich ľudia všimli, ale nie až tak, aby nevedeli nájsť tlačidlo pre pokračovanie v nákupe.

Keď kupón kričí do očí

Najmä pri B2C sú ľudia zvyknutí používať na e-shopoch kupóny a keď túto možnosť uvidia vo vašom košíku, ich cesta vedie na Google, kde hľadajú kupón na váš e-shop. My ale nechceme zákazníka odradiť, preto by sme mali prvok pre použitie zľavového kupónu ponechať menej výrazný. Ak nevyužívate žiadne kupóny, tak odporúčam túto možnosť z objednávkového procesu vymazať. Ak využívate kupóny iba výnimočne, tak po akcii môžete túto možnosť dočasne skryť.

Na firmu bez firemných údajov

Ak váš sortiment potrebujú firmy, umožnite im nákup na ich firemné údaje. Doplňte do objednávkového procesu políčka: názov firmy, IČO, DIČ a IČ DPH.

Myslite na to, že aj reštaurácie alebo športové kluby chcú nakupovať na firemné údaje. Preto nepodceňujte túto možnosť.

Podozrivý výber platieb

Ak predávate fyzické produkty, ľudia očakávajú rôzne spôsoby platby, nie len pomocou platobnej karty. Aj keď zákazník platí na e-shopoch vždy len kartou, a aj u vás by nakúpil kartou, môže spozornieť, a to my nechceme.

Myslime aj na ľudí, ktorí nechcú používať online platby. V Česku a na Slovensku je takýchto zákazníkov stále veľa. Čím viac posilníte svoju dôveryhodnosť, tým viac ľudí bude preferovať online platby. Vyhnete sa tak neprevzatým zásielkam a peniaze budete mať na účte rýchlejšie.

Dopravu uvidím, až keď všetko vyplním

Určite to poznáte, e-shop od vás požaduje vyplniť veľa fakturačných a doručovacích údajov a vy stále nemáte tušenie, aké možnosti dopravy ponúkajú a koľko vás to bude stáť. Preto odporúčam možnosti dopravy zahrnúť na rovnakú podstránku, kde vyžadujete údaje zákazníka alebo o krok pred tým, než vyplní údaje (to môže byť nevýhoda, ak možnosti doručenia závisia od miesta dodania).

Málo možností doručenia

Ľudia už majú svoje obľúbené možnosti doručenia a chcú ich využiť aj u vás. Niekto má možnosť chodiť z časových dôvodov len do Zásielkovne a iní sa z domu nepohnú a potrebujú kuriéra. Ponúknite aspoň 3 rôzne spôsoby dopravy. Ľudia radi využívajú osobný odber, Zásielkovňu, kuriérske spoločnosti, Slovenskú poštu alebo vyzdvihnutie priamo na pošte.

Nakúpte ešte za milión

Obľúbená funkcia e-shopov na našom trhu. Zákazník si chce kúpiť niečo za 1 euro a vyskočí mu pop-up, aby nakúpil ešte za 79 eur a získa dopravu zadarmo. Je to spôsob, ktorým môžete zvýšiť priemernú hodnotu objednávky, ale pracujte s tým opatrne. Ukážte túto hlášku až vtedy, ak napríklad hodnota košíka je vyššia ako 60 % sumy, od ktorej ponúkate dopravu zadarmo. Inak sa vám môže stať, že konverzný pomer e-shopu znížite.

Toto boli tipy, s ktorými sa stretávam asi pri každom novom projekte. Skúste niektoré rady realizovať na svojom e-shope a uvidíte zlepšenie. Zmeny by ste mali uskutočňovať len v prípade, ak zbierate dáta v Google Analytics, pretože z vešteckej gule nevieme, čo na danú cieľovú skupinu zákazníkov naozaj funguje.